Bewegen tijdens werk

geplaatst in: Sport | 0

Hoeveel collega’s komen met de auto naar hun werk, parkeren zo dicht mogelijk bij de ingang, gaan vervolgens met de lift naar boven, lunchen binnen en zitten vervolgens heel de dag in meeting of achter hun laptop, tot ze weer in hun auto kunnen stappen om thuis op de bank neer te ploffen? Herkenbaar? Ik hoop niet bij jezelf.

Cijfers
Het boek ‘laat je hersenen niet zitten’ van Erik Scherder geeft een heel goed beeld wat inactiviteit met je hersenen doet. Zo lees je in een van de eerste bladzijdes dat zes tot tien procent van alle sterfte wereldwijd toe te schrijven is aan lichamelijke inactiviteit. En niet alleen sterfte, maar ook ziekten die uiteindelijk verholpen worden zoals hart-en vaatziekten en kanker, worden voor een groot deel veroorzaakt door een gebrek aan lichaamsbeweging.

Nu klinkt dit vaak heel ver weg en ‘zie’ je hier niets van. Dus als je lekker met de auto komt en die lift in stapt, merk je niet wat er van binnen met je gebeurt.

Fitter leven
Maar het zijn niet alleen de risico’s die mij verbazen dat zo weinig mensen bewegen. Ik ben benieuwd of 100% van de Nederlanders een half uur matig tot intensief bewegen per dag haalt, of zelfs 4 van de 7 dagen per week. Want het allerbelangrijkste en grootste goed dat beweging je geeft, is het fitter worden van je lijf maar vooral van je hoofd. Ruimte ontstaat om te relativeren, om fitter en alerter te worden, om je hersenen te blijven prikkelen en om het leven vol passie en overgave aan te gaan. Allemaal kennen we moeilijke tijden waarin het leven je absoluut niet toelacht. Maar vooral dan; stilzitten zal deze spiraal enkel vergroten.

Ik kan niemand dwingen om met de trap te gaan, of in de pauze een rondje te gaan wandelen. Maar ik zou zeggen; probeer het en merk het verschil! Na een tijdje wil je niet anders meer!

Laat een reactie achter